söndag 20 november 2011

Att vara ute i god tid


(Sorry för dåliga bilder, de är knäppta väldigt sent idag. Ljusstake i fönstret, loppis. Ittala ljusstake, loppis. Hyacinten som är ett ljus är från granit. Tomteflicka, hemtex. Julstjärna indiska)

Jajjämensan! Här har det redan "julpyntats" En hel vecka innan första advent.

Och varför detta nu då? Jo, för att nästa helg åker mina kära familjemedlemmar ner till storstan för att gå på kusin-dop, Och jag ska ut och äta med världens finaste tjejer. Just därför.

För hur kul är det att julpynta alldeles själv, sådär dagen efter? Nä. Inge kul. Och dessutom kastar jag ut julen, nästan lika fort som tomten lämnar huset. Så då kan man väl pynta lite tidigare istället?

Jag är för den delen inte sådär överförtjust i julpynt, och det skulle aldrig falla mig in att pynta hela huset med tomtar, renar, snögubbar och röda gardiner (Inte för att det inte är fint. Men för att jag är på tok för lat för att plocka bort saker som snart ska fram igen, och sen tycker jag att man kan skapa rätt stämning utan allt detta) Och hade det inte vart för att mitt lilla troll toklängtar efter tomten, så hade jag nog nöjt mig med stjärnor, granris och julblommor. Men för min lilla tjejs skull har det faktiskt fått flytta in några vita tomtar (läs 3!)

Inne på hennes rum blir det dock några röda fina.

Så nu är vi klara för julen här hemma. Nästan (Fattas bara lite eget gjort godis, pepparkakor, lussebullar, julskinka, klapphandling, klappinslagning, granhuggning Mm) :)

Annars har vi en riktig slö Söndag här hemma. Jag har jobbat, och vi har ätit en sen middag (Det tar nämligen ca: 2 timmar för mig och Simon att komma på, och överens om mat) Idag föreslog jag potatis och purjolökssoppa med hembakt bröd, det röstade Simon ner, tills jag erbjöd mig att göra allt. Och herre-jisses vad gott det blev. Riktigt imponerad över mig själv, som nästan aldrig lagar mat.



Och till maten blev det årets första glas julmust. Jag ÄLSKAR julmust. Funderar på att köpa ett lager, och bunkra upp med i matkällaren.

Nej nu ska jag hoppa ner bredvid min sambo framför en film.

Hoppas ni har en bra Söndag!

2 kommentarer: