onsdag 23 november 2011

Att göra en god gärning?

Jag har några få laster. Vin, god mat, tidningar och loppisar. Inga allvarliga alls. Mycket enkelt. För såhär är det. En helg utan vin, är ingen riktig helg, och inte heller utan god mat. Och att handla utan att köpa en tidning? Det är ju bara fruktansvärt!



Allt detta slit, med att dra en kundvagn och treåring genom en stor affär, för att köpa en massa nödvändigheter. Och för att inte tala om arbetet efter, då man kommer hem. Allting ska packas upp, frysas in.. delas. Mm. Utan belöning? Går icke för sig! När man arbetar, ska man ha lön. Vilket för mig brukar vara en tidning (lågavlönad som man är) Så när allt slit är klart, kryper man upp i soffan med sin nya tidning. (Medans sambon lagar mat!)



Och loppisar, ja det har vi ju redan tagit upp i ett tidigare inlägg. Ni vet det där med spontanhandlande?

Men det är nämligen också så, att ibland kommer jag över saker, jag egentligen inte alls vill ha. Inte e
ns tycker är särskilt fina, men som jag inte kan lämna kvar, för att jag vet att de är väldigt åtråvärda eller som i en annan affär, kostar en massa, massa pengar. Ett exempel på en sådan sak, är mina två Thonet stolar som står på vinden. För inte kan man lämna ett par sådana? Det går ju inte?

Så idag när jag kom över denna adventsstjärna, som jag egentligen inte tycker är särskilt vacker, kunde jag inte låta bli. Varför?
Jo, för att i senaste Elle, är den med på chefredaktören Svante Öquist sida. Där han skriver: lyckliga du, om du hittar en sådan här pärla. Ni hör ju? Lyckliga du. Alltså mig!? Lyckliga jag, som faktiskt hittade en sådan här. Utan att ens leta, och nästan helt gratis.

Fast..
Det är ju inte min stil. Och jag hade inte köpt den om jag inte sett den där bilden i tidningen, och fått veta att jag minsann är lycklig jag.

Så nu tänkte jag, att varför inte ta och skic
ka den till Herr Svante? Som en god gärning såhär innan jul? Som en god julgärning. Karma. Den vettigaste religionen.



Men först, ska jag ta och kolla på den ett tag, och se om jag kanske kan börja tycka den är fin! ;)

1 kommentar: