onsdag 28 december 2011

Jul


Tomten kom med bla fina nya sängkläder, som hann ligga i sängen en halv natt innan magsjukan slog till. Men fina var dom!

23/12.
Jag arg som ett bi på gubbarna på Simons jobb, som bestämt att Simon måste jobba över dagarna innan jul, fast han ska jobba hela julhelgen. Jo man tackar ja.
Men vad är det dom säger? En bra kvinna reder sig själv? Tog med mig miss trots för att storhandla, och lyckades komma ut ur affären med allt som behövs för en lyckad julhelg. Övervägde ett tag att tom göra julskinkan själv, och chocka Simon, när han kom hem. Men näe, någon måtta får det ju ändå vara!

En trött, utarbetad Simon dök upp fram mot kvällen, gjorde en god julskinka och slog sig ner i soffan, för att (något påtvingat) spela Bingolotto. Jag lämnar honom i några sekunder, och vips så missade vi en hel spelplan. Lotta Engberg är visst på tok för snabb för att Simon ska hänga med.

24/12. Julafton.
Vaknar bredvid Iris som dagen till ära fått sova mellan oss.
Snubblande springer hon i sitt rum för att kolla sin julstrumpa, kommer tillbaka med tre paket och säger: MEN.. mamma. Den där tomten är bra tokig. Han hade lagt paketen på golvet, han bara stökar ner!

Mitt mammahjärta svämmar över av stolthet en aning, och får för första gången det bevisat att hon faktiskt fått något av mig ;)

Hem till min Svensson, Svensson familj för firande. Mina två bortskämda bröder sitter och knappar på sina nya Iphones, min moster har dragit ut två tänder och kan knappt äta, min mormor ramlar på vägen till huset, slår i knät och skriker högre än något öra tål så fort hon rör sig. Min mamma går runt och är sådär lagomt rund, go och förvirrad.

Dagen är mysig, och avslutas med traditionell karaoke, som jag väldigt självsäkert sa att jag skulle vinna, men det visade sig att min Lillebror hade tjuvtränat under året. Den enda låten jag kammade hem var Tupac - Changes. Och möjligtvis en med Akon, fast min lillebror påstår annat.

25/12
Firande hos Simons familj. Med farbröder, fastrar, flick/pojkvänner och kusiner. Mycket trevligt. Äter god mat och folket vid bordet börjar diskutera religion, svenska kyrkan, hurvida man ska vara med i den eller inte!? Om barn ska få äta griskorv eller inte på dagis (På vissa ställen i min stad, får dom nämligen inte det. Vilket jag tycker är trams!)

Lite sånt där. Vanliga matsamtalsämnen.

Tomten kommer, och barnen blir överlyckliga för alla fina klappar. Simons syster får mig att skriva i en nostalgi vän bok. Ni vet en sån där man hade när man var liten? Där ens vänner får skriva ner allt om sig själva? Väldigt kul att läsa vad min sambo och hans bröder skrev för 10 år sen. Min sambo, hade bland annat skrivit att om tio år skulle han ha en het tjej. Så vissa saker verkar ju ha blivit verklighet! ;)

Min svärfar byter ett däck på min bil, och tack vare honom kör jag nu helt lagligt!

Dags för julklappsspel. Kvällens höjdpunkt. Det blir nästan slagsmål om dessa små hundra kronors paket. Simon vann (eller valde, när han fick två likadana fyror) en hundbok, framför finfina matdosor från rice, rödvin, en fin medicinlåda mm. Och ni kan tro att jag tänker se till att han lusläser den där boken.

Japp. Det var väl det. En helt vanlig julhelg, med finaste familjerna.

Och nu?

Magsjuka för hela slanten!

Hoppas ni haft en fin jul!

1 kommentar:

  1. mycket trevlig blogg och har haft mina skratt och även läst upp för J - och Simon fick ju en "het" tjej - ha nu en sköööönt nyår - kram från farmor - Gott Nytt 2012

    SvaraRadera