söndag 15 januari 2012

Att inte träna.

(Fjärilen är ett nytt loppisfynd i järn. Jag skulle kunna tro att det är ett gryt underlägg. Men det betyder ju inte att det behöver användas till det!)

Det här med träning alltså.

Min sambo är besatt av detta ämne. Får riktig abstinens om han inte är på ett gym på 2 dagar. Jag är inte så. Långt ifrån.

Och jag fattar verkligen inte hur människor gör. Hur hinner ni mellan allt som ska målas, piffas, byggas och putsas? Jag fattar det inte.

För man vill ju inte avbryta något man gör (låt oss säga målning av en tv bänk, som man nyss byggt) för några armhävningar.

Och nu, när min sjukgymnast gett mig både recept och order på gym, och som om två veckor tänker ringa och kolla hur många pass jag gått på, då blir jag liksom lite tvärtemot. Det blir nästan jobbigare att gå. För att man måste. Hur dumt det än må va.

För jag tror inte att hon tänker komma hit och måla klart åt mig, när jag ligger där på golvet på ett pet pass.

Och för er som undrar vad det är, kan jag berätta att det är ett mentalt styrketräningspass. Jo men visst. Man behöver visst inte ens byta om, bara avbryta sina sysslor som man sysslar med hemma, skrubba bort all målarfärg från kropp och knopp, byta kläder, packa väskan, sätta sig i en iskall bil, för att brumma ner till ett gym. Och väl där lägga sig blickstilla på en madrass i ett rum, där det sitter en kille och säger vad man ska tänka.

Ska visst vara väldans bra om man har ett stressigt jobb, och barn och familj.. och så.
(Och sen tror jag, med tanke på mina senaste sjukgymnast besök, att min sjukgymnast tror att jag är i väldigt stort behov av detta!)

Och det kan säkert vara jättebra. Det tvivlar jag inte en sekund på. Men ändå. Det är så attans svårt att ta sig dit.

Vilket jag skulle ha gjort idag egentligen, men bestämde att ett glas rödvin och soffhäng fick vara viktigare. Och precis i samma stund som det dåliga samvetet knackade på, fick jag syn på Therese Senneholts fina citat på min tavellist. If it makes you happy, do it. If it doesen´t, don´t.

Och idag gjorde vin mig mer happy än pet träning. Sådetså, dåliga samvete!


3 kommentarer:

  1. Jag har inte heller prioriterat träningen direkt... Men har prövat på Friskis 3ggr denna vecka nu, och känner mig redan piggare o gladare i kropp o själ, så jag tror att träning är bra medicin för kroppen!
    Och det behöver inte vara tråkigt :) Jobbigt absolut, träning ska va jobbigt :)

    Njuter av att läsa din blogg! DU inspirerar!

    SvaraRadera
  2. Haha, älskar citatet. Men kan bara hålla med Åsa - man blir piggare och gladare i kropp och själ och det kanske man blir av vin med - men endast samma dag det intas, inte dagen efter.
    Kram på dig, och ta dig iväg till träningen :).
    Mamma

    SvaraRadera
  3. Hej Åsa!

    Tack! Vad du är snäll! :)
    Klart träning bara är bra, men det är ju det där med att ta sig iväg. Så himla svårt. Speciellt när man traskar runt i målarkläder hela dagarna, då måste man göra i ordning sig innan gymmet :) Men jag ska ta tag i det där snart. Ha en bra dag! Kram

    Mamma: Jo klart det gör. Man blir visst glad av vin dagen efter, om man tar en påtår ;) Kram

    SvaraRadera