måndag 27 augusti 2012

Det var ju det där..

Finaste kuddarna, gjorda av min lilla konstnärs tjej. Den stora gubben är Simon, det syns inte på bilden, men han håller Iris i handen. Den där sammanbitna, lite sura gubben är jag :)
 
Med att tänka längre än näsan räcker.

När man har en (nästan)  fyraårig tjej, måste man tänka sig för, både en och två gånger.

Man kan tillexempel inte:

  1. Rita på blackboard tavlor, för en treåring tolkar detta som att det är okej att rita på väggen.
  2. Man kan inte heller skriva på speglar med whiteboard pennor, för detta gör att treåringen tror att denna kan rita på alla speglar och fönster med spritpennor.
  3. Man kan inte heller uppmana sin treåring att rita fina gubbar på mammas kuddar, och sedan tro att hon ska låta bli resten av kuddarna i huset.
  4. Och tro för guds skull inte att man, när man skurar, nonchalant kan kasta ut lite vatten på golvet. För detta tolkar treåringen som att det är okej att fylla en skål med vatten och hälla ut över golvet. Helst också med lite tvål i. (Läs: En hel pumpflaska)
  5. Och om ni någongång skulle behöva kissa i en behållare (tex för att ta ett graviditetstest, urinvägsprov.. eller vad det nu kan vara) gör det icke framför er treåring. Speciellt inte om ni har ett nylagt marmor golv i badrummet.   
Och kanske det viktigaste av allt. Håll mun. Nicka, le och säg så lite som möjligt.
Ni förstår, att allt upprepas. Precis allt. Både hos mormor, farmor, farbror och övrig släkt. Men även på dagis, i affären, och på de mest olämpliga platser.

Och när denna tre, nästan fyraåring, sätter sig bredvid dig med stora ögon och huvudet på sned, och ställer frågan: Mamma!? Vart är egentligen bebisarna innan dom kommer in i magen?

Då hänvisar man till pappan, med förklaringen att vissa saker vet pappor bäst. Sen återgår man åt leendet och nickandet.

Något man däremot får göra, är att tacka er, ni fina.
Som i senaste inlägget gav mig så fina kommentarer, att mitt hjärta smälter.
Jisses. Vad löjligt glad man kan bli över några rader ord. Från okända människor.
Ni gjorde min dag! Tack!

3 kommentarer:

  1. Underbart! Då vet jag vad jag inte ska göra framöver!

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Klockrent!

    Jag kan upplysa om att när de börjar skolan behöver inte pappan heller ta vissa svåra frågor, då menar jag inte att det beror på alla pedagogiska lärare...

    Nej, det finns många kunniga skolkamrater som kan lära ditt barn allt om blommor och bin, fast med ett lite grövre ordföråd...!!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  3. Haha, så sant som det är sagt, det är mycket man måste tänka på när man är förälder. PS. Charmigaste kuddarna!!

    SvaraRadera