måndag 6 februari 2012

Dagens upptäckt!



(Barnrum från hemnets inspirations sida. Det första var litet, men ändå mysigt och inbjudande. Ett sådant där rum man vill klä ut sig till gammal dam och ha tebjudning i. I det nedersta föll jag pladask för soffan. Jösses, vilken fin. En sån vill jag ha i Iris framtida lekrum)


nu ni, ska ni få höra.

Förra veckan drog jag mig minsann iväg till gymmet. Klättrade upp på en sådan där trampmaskin, och trampade tills svetten sprutade. Efter ca: 15 minuter var jag obekvämt varm, och tyckte att det hela började kännas en aning jobbigt (och förvånande, eftersom jag faktiskt haft ganska bra kondition)

Kikar på de där siffrorna, som visar hjärtslag och liknande. Och där, med blinkande röda siffror står det att jag bränt hela 20 kalorier. 20 hela stycken. Man tackar.

Kliver av, och går aldrig på en sådan igen.

20 kalorier!

Jag kollar runt på alla de där människorna som trampar för glatta livet, och drar snabbt slutsatsen att dom måste stå där i något annat syfte än att göra av med kilogram. Och om dom nu mot all förmodan skulle stå där, för att bränna kalorier. Hur mycket tid har man då över egentligen?

Men hursomhelst. (Den här diskussionen får fortsätta hos min sjukgymnast, för jag tror att hon och jag missförstått varandra en aning)

Med de där 20 kalorierna i huvudet, kollade jag, mest på skoj, hur mycket kalorier det var i en pås-bearnaise. Inte alls mycket visade det sig. 190 på 1 dl. Och här har jag gått och trott att bearnaisesås och snabbmakaroner vart onyttigt.

Men inte alls då. (Eller ja, iallafall inte om man jämför med lohmanders burk bearnaise, som innehåller ett veckointag av kalorier)

Började lite snabbt räkna ut hur länge jag skulle behöva trampa på den där maskinen för att bränna 2 dl pås-bearnaise och lite makaroner. Men gav mig ganska snabbt, för det kommer ju ändå aldrig hända.

Nej, jag och den där maskinen är klara med varandra.

Och jag vågar nästan påstå att man bränner mer genom att måla fyra loppis fyndade stolar.
Tror ni inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar