måndag 22 oktober 2012

Att ta sig vatten över huvudet.

Fick en fin stege av min kära mamma.

Trädgårdens sista ros?

Lovisa Burfitt tavla på plats.

Visste jag att jag gjorde. 

Men att vi snackade oceaner, det hade jag faktiskt aldrig kunnat ana. 

Vad jag pratar om? Jo. Jag fick den briljanta idén att göra om min lillebrors rum till hans artonårsdag den 19/10. Skitkul i teorin. 

En del också i praktiken. Iallafall de delarna som innebar att springa på loppisar/ikea/affärer med mera för att hitta passande saker till en blivande artonåring. 

Men sen. FY FARAO. 

Jag kan säga att om min lillebror någonsin tänker klaga på att det är stökigt här hemma, ligger han pyrt till. Jag tror att både jag och min mamma (som var min arbetskompanjon) blev dammallergiker. Och jag en rygg mindre, för fy sjutton så jag har burit, slitit, borrat och skruvat. 

Förvandlat ett krigshärjat, bombat kaos till ett snyggt tonårsrum dit han faktiskt kan ta med sig tjejer. 

Fast inte träffar han tjejer inte, säger mamma. Den där gröna tuben med någon glidaktig smörja i, som vi hittade i hans rum.. den hade han för att smörja gångjärn. Ingenting annat. Det visste minsann mamma ;) Haha!

Men jag tror min fina lillebror blev nöjd. Det verkade som det. Och ni hade fått se före/efter kort om jag hade vart smart att ta med mig kameran. Tog dock några med pappas kamera, fast de blev av sämre kvalité. 

Hursomhelst. Veckan har vart fullbokad. Nämnde jag att jag vart på Eritreanskt bröllop också?
Jajjemän. I Storstaden. Med 300 (?) Beyonce dansande gäster, och en bröllopstårta lika stor som slottet. Och självklart finaste brudparet. 

Helt underbart. Önskar Svenskar kunde vara lite mer öppna, och inte så himla stela och melankoliska. Jag menar, på våra bröllop sitter vi vid ett långbord, koncentrerar sig på att äta så fint som möjligt, duttar försiktigt tygservetten i mungipan och håller något gripande tal med en frampressad tår i ögonvrån. Det mest crazy vi gör, är väl möjligen att kasta lite ris, som lämnar vita damm märken på brudgummens kavaj. 

Nej. Både jag och Simon var överens om att när vi gifter oss, ska vi inspireras en hel del från den eritreanska kulturen. Dom visste minsann hur man partajade. 

Och sa jag att det var helt alkoholfritt? (kanske därför stela jag, undvek dansgolvet) :) 

Annars har jag på senaste tid hunnit med:


  • Pub besök med fina vänner, skrattat så de obefintliga magmusklerna delat sig. 
  • Ikea besök med samma fina vänner,  och vart på väg att bli arresterad pga av ett litet talfel. Där jag i kassan råkade svara på Fridas fråga: Hur fasen kan du ha råd med så mycket kläder? Men vadå? Jag snor. Menade såklart något helt annat.
  • Skämt ut mig (fast egentligen min mammas fel) på byggmax, då hon var helt övertygad om att 5 meter långa plankor går in i bilen. 
  • Legat och gråtit i soffan, över att jag antagligen INTE är arton, eftersom min lillebror blev det nu. (övertrött)
  • Försökt danska till Swedish house mafia nykter. Ingen hit.
  • Gjort en egen variant av Pia wallens kors bricka. Den får ni se en annan gång. 
  • Skrikit på min mamma, så att hon nu mer, för alltid är en Simon anhängare. 
Ja, det var väl det i korta drag. Nu ska jag ta och masa mig upp ur soffan, och hitta på något med min rastlösa fyraåring. 

Hej svejs. 

1 kommentar:

  1. Snacka om att vara hygglig storasyster! Ett helt nytt rum liksom, du måste ligga överst på hans topplista efter det här.

    SvaraRadera