tisdag 3 juli 2012

Vad hände?

Skänk som stått i mammas frigebod ett tag, fick flytta in på mitt "Linda rum" Marmorskivan som hör till, höll hon dock hårt i. Få se om jag hinner gjuta en betongskiva under sommaren.

Ramar och "Vas" loppis, ljusstake Ikea, och pioner från trädgården.

(Rubriken syftar inte på festivalen som nyss ägde rum här i staden, även om samma fråga vore på sin plats)

Det slår mig då och då.

Att jag blivit gammal. Eller inte gammal, men äldre. Mycket äldre.


Jag träffar en människa, som visar sig vara bekant med ett ex till mig.
- Jaha!? Säger jag upprymt. Han har jag vart tillsammans med. 
- Jasså? Säger denna människa. När då?
- Hm ja.. få se nu. Det måste va? ELVA år sen!

Liksom va!? Vad hände? Elva hela år sen.

Jag minns det ju som igår, hur förkrossad jag blev när han valde att se fotboll istället för att vara med mig. Och hur jag (trodde jag) hämnades genom att kolla på film med hans bästa kompis.

Gammal känner jag mig också när jag sitter på min lillebrors rum med hans arton åriga kompisar och snapsar som att jag vore en fullstor, bastubadande, finsk karl.

Blir lite förvånad över att min lillebror har så stora, söta kompisar. För den ena var riktigt söt.

Retas med min lillebror och säger det till han. Och han svarar:
- Men Lägg av Linda! Du är ju gammal ju.

Och då slår det mig. Jag är inte arton längre.

Jag kan inte dricka lika mycket som förut (även om man kan tycka att denna kunskap, borde förbättras med åren)

Och jag kan definitivt inte äta som en häst längre, utan att det syns.

Och efter peace and love har jag också insett att jag inte längre kan ha kortkorta shorts som alla artonåringar sportar. Iallafall inte om jag vill känna mig bekväm.

Och igår medans jag under nästan två timmar putsade silverbestick (ni hör ju) funderade jag på vart tusan tiden tagit vägen?

Min lilla tjej blir fyra år i år. Ofattbart.

Vad sjutton hände?

Blivande fyra-åring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar