onsdag 18 augusti 2010

Snart höst!

Höst..

Snart iallafall..

Jag ÄLSKAR hösten. Det finns ingen finare årstid. Inget slår en uppfriskande höstpromenad med en massa färgglada löv som virvlar runt. I Love it!

Ni vet när det är sådär friskt och nästan kyligt i luften? Sådär att man kan gå med en tjock stickad tröja utan att frysa? Och när luften luktar på det där speciella sättet?
Jag försöker hitta det perfekta ordet som förklarar hur det luktar. Men det enda jag kan komma på är: rökt korv. Vet ni hur jag menar då? Min sambo skrattar alltid när jag öppnar dörren och säger:

-- Åh Älskling. Det luktar rökt korv.
Men faktiskt, så har jag hört att även han har börjat säga så. Så det måste ju ligga något i det.

Hursomhelst.. så har jag aldrig förstått mig på höstdepressioner. Jag är tvärtom. Hösten är en nystart!


Och det gör mig inget att semestern är slut (även om det var fantastiskt skönt att vara ledig!) Jag tycker det är skönt med rutiner igen. Att äta riktig mat, träna.. och komma hem för att krypa ner under en filt i soffan med en kopp te. Och såklart.. en hel bunt med tända ljus.

Igår kväll var jag faktiskt ute och gick i regnet, och tyckte att det var riktigt skönt. tom rätt mysigt. Konstigt. Under sommaren är det förbjudet att regna, men när det blir höst är det helt plötsligt okej.



Jag ser fram emot att börja renovera igen. vi har ju haft renoveringsstopp under sommaren. Faktiskt så har nästan ingenting blivit gjort. Förutom en hylla som fått flytta in i köket. Så småningom ska den bytas ut till en hylla i betong. Men den får duga än så länge! :)



Och eftersom jag aldrig får mina hyllor och bordsskiva i betong. Fick jag en liten betonggubbe av Simon istället. Som han minsann tagit sig tid att gjuta.. :)



Och i vår omöjliga hall har en magnettavla fått plats. Den ska fyllas med kort från semestern, så vi har något att minnas i vinter. Den fula Jysk spegeln har fått ett lager med sprayfärg. Och blev betydligt bättre.


Detta kort har fått flytta dit. Det är på mig i samma ålder som Iris är nu. Dvs ungefär två. Många som säger att vi är lika.. Men den enda likheten jag kan se är frisyren :)


Nej.. nu ska jag ta hand om min febriga, lilla tjej som inte vill göra något annat än att sitta under ett täcke i soffan och kolla på Bompa. Men det gör inget. För det är nästan höst.. och det är mysigt.

Kanske skulle man ta och dra ner för fönstren och tända några ljus, mitt på dagen?

3 kommentarer:

  1. Skojar du?? Trodde det var Iris på bilden =)) Så jaaaa ni är snuskigt lika =))) Fint med tavlan gumman ... Puss

    SvaraRadera
  2. Iris och du är lika ögonen och "uppåt", otroligt lika. Annars håller jag med dig, älskar hösten men det luktar inte "rökt korv" för mig utan det luktar jord - "livet" och att få tända lampor och massor med ljus - har hängt upp en gardin med "livet är här och nu" och tänt ljus och myser med min klippa här i livet - KRAM farmor - hälsa de dina och sköt om dig.....

    SvaraRadera
  3. hej, tänkte höra vart ni köpt den fina diskbänken "skivan" som ser ut som betong?
    jätte rolig blogg=)

    SvaraRadera